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He was sucked down on the fiddley gratings. SENATOR SMITH: There must have been considerable suction? MR. LIGHTOLLER: That was the water rushing down below as she was going down. SENATOR SMITH: Going down into the ship? MR. LIGHTOLLER: Exactly. SENATOR SMITH: How did you get released from that? MR. LIGHTOLLER: Oh, I don't know, sir. I think it was the boilers again, but I do not distinctly remember. I do not know. SENATOR SMITH: Where did you next find yourself? MR. LIGHTOLLER: Alongside of that raft. SENATOR SMITH: Where? MR. LIGHTOLLER: Alongside of that upturned boat that had been launched on the other side. . . . SENATOR SMITH: Were there any water-tight compartments in that ship? MR. LIGHTOLLER: Yes, sir. SENATOR SMITH: How many? MR. LIGHTOLLER: I could not tell you offhand, sir: 40 or 50. SENATOR SMITH: Nearly 50? MR. LIGHTOLLER: I say 40 or 50; I can not tell you offhand. SENATOR SMITH: How were they constructed? MR. LIGHTOLLER: They were divisional bulkheads; water-tight doors, operated by electricity or mechanically. SENATOR SMITH: Were those water-tight compartments known to the passengers or crew? MR. LIGHTOLINER: They must have been. SENATOR SMITH: How would they know it? MR. LIGHTOLLER: By the plans distributed about the ship. SENATOR SMITH: Were they advised at any time that there were water-tight compartments — about how many? MR. LIGHTOLLER: Forty or fifty. SENATOR SMITH: Were they advised that there were 40 or 50 water-tight compartments? MR. LIGHTOLLER: I could not say, sir. SENATOR SMITH: You heard nothing of that kind and gave no such warning yourself? MR. LIGHTOLLER: No, sir. |
LE SÉNATEUR SMITH : Il a dû y avoir une aspiration considérable? M. LIGHTOLLER : C’est l’eau qui se précipitait sous le navire pendant qu’il coulait. LE SÉNATEUR SMITH : Vers le navire? M. LIGHTOLLER : Exactement. LE SÉNATEUR SMITH : Comment avez-vous été libéré? M. LIGHTOLLER : Oh, je ne sais pas, monsieur. Je crois que c’était encore les chaudières, mais je ne m’en souviens pas très bien. Je ne le sais pas. LE SÉNATEUR SMITH : Où vous êtes-vous retrouvé ensuite? M. LIGHTOLLER : Le long de ce canot. LE SÉNATEUR SMITH : Où ? M. LIGHTOLLER : À côté de ce canot retourné qui avait été mis à l’eau de l’autre côté. . . LE SÉNATEUR SMITH : Y avait-il des compartiments étanches dans ce navire? M. LIGHTOLLER : Oui, monsieur. LE SÉNATEUR SMITH : Combien? M. LIGHTOLLER : Je ne pourrais pas vous le dire de mémoire, monsieur : 40 ou 50. LE SÉNATEUR SMITH : Près de 50? M. LIGHTOLLER : Je dis 40 ou 50; je ne peux pas vous le dire de mémoire. LE SÉNATEUR SMITH : Comment ont-ils été construits? M. LIGHTOLLER : Il s’agissait de cloisons divisionnaires, de portes étanches, fonctionnant à l’électricité ou mécaniquement. Le SÉNATEUR SMITH : Ces compartiments étanches étaient-ils connus des passagers ou de l’équipage? M. LIGHTOLLER : Ils devaient l’être. LE SÉNATEUR SMITH : Comment auraient-ils pu le savoir? M. LIGHTOLLER : Selon les plans distribués au sujet du navire. LE SÉNATEUR SMITH : Ont-ils été avisés à un moment donné qu’il y avait des compartiments étanches — environ combien? M. LIGHTOLLER : Quarante ou cinquante. LE SÉNATEUR SMITH : Ont-ils été informés qu’il y avait 40 ou 50 compartiments étanches? M. LIGHTOLLER : Je ne pourrais pas le dire, monsieur. LE SÉNATEUR SMITH : Vous n’avez rien entendu de tel et vous n’avez pas vous-même donné un tel avertissement? M. LIGHTOLLER : Non, monsieur. |
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